Kategori: Sağlık Konuları

Ağız ve Diş Sağlığı

18.11.2014 Sağlık Konuları

Ağız ve Diş Sağlığı

Kedi ve köpeklerde ağız ve diş problemleri, diğer hastalıklara göre çok daha az dikkat çeken ve daha az önem verilen bir konudur. Fakat genellikle gözardı edilen bu sorunlar bir süre sonra ciddi sağlık sorunlarının ortaya çıkmasına sebep olabilirler. Veteriner diş sağlığı alanı, son yıllarda hızla gelişme göstermeye başlamıştır ve bu konudaki imkanlar her geçen gün daha da genişlemektedir. Yeni araştırmaların ve müdahale ekipmanlarının artmasıyla birlikte kedilerin ve köpeklerin ağız ve diş sağlığına daha etkin yaklaşımlar mümkün olabilmektedir. Öyle ki, bir insanın ağzına yapılabilen her türlü medikal ve operatif müdahale artık günümüzde hayvanlara da yapılabilmektedir. Bugün artık kedi ve köpeklerde, detartrajın yanında kanal tedavisi, implant, kaplama gibi uygulamaları da yapabiliyoruz. Fakat yeterince yaygın olmayan bu tür girişimler, maliyetli olabileceğinden problemler ortaya çıkmadan önce önlem almak sizi ve evcil dostunuzu güvence altına alacaktır. Ayrıca diş eti tümörleri çok sık olmasa da karşılaştığımız problemlerden biridir. Bu tür durumlarda kemoterapi ya da cerrahi yaklaşım uygulanılabilmekte, en efektif tedavi yöntemini hasta sahibine sunabilmekteyiz.

Küçük hayvan hekimliği penceresinden bakıldığında ağzı ve diş sağlığı problemleri sıklıkla karşılaşılan problemlerden biridir. Bu nedenle kliniğimize gelen her hastanın, bu konuda bir şikayeti olup olmamasına bakılmaksızın ön muayene aşamasında ağız, diş etleri ve dişler kesinlikle kontrol edilmektedir. 2 yaşın üzerindeki kedi ve köpeklerin yüzde 90'ına yakın bir kısmında ağzı ve diş problemleri olduğu düşünüldüğünde, bu tür kontrol ve yaklaşımlar çok gereklidir. Lütfen evcil dostunuzla birlikte bir kliniğe gittiğinizde ağız ve dişlerin kontrol edilmesini ve bu konuda bilgilendirilmeyi talep ediniz.

Ağız ve diş problemleri her ne kadar uygun tedavi ve yaklaşımlarla giderilebilir olsa da, düzenli bir bakım ve konuya gösterilen hassasiyet sorunların tekrarlamaması açısından önemlidir. Evinizde beslediğiniz evcil hayvanınıza göstereceğiniz ilgi ve küçük kontroller sayesinde kalıcı hasar bırakmadan önce ağız ve diş problemlerini görebilirsiniz. Karşınıza çıktığında bir problem olduğunu düşündürecek ilk bulgular, dişlerdeki renk değişikliği ve kötü ağız kokularıdır. Eğer bu problemler erken dönemde farkedilmez ise tablo daha da kötüleşecek ve muhtemelen iştahsızlık, halsizlik, salya artışı, kilo kaybı gibi sorunlarla karşılaşılacaktır. İlerlemiş hastalıkların tedavileri daha uzun süreceğinden, daha zor ve pahalı olacağından dolayı, yapılacak ufak ve düzenli kontroller evcil dostunuzun sağlığı açısından oldukça önemlidir.

Giderilen ağzı ve diş probleminden sonra ağız ve diş sağlığının korunabilmesi için sizlere çok iş düşmektedir. Ağız problemlerinin başında gelen plak ve tartar oluşumunun engellenmesi için düzenli mekanik temizleme (fırçalama) büyük önem taşımaktadır. Zira plak ve tartar oluşumu beraberinde diş eti çekilmesi, çürükler ve enfeksiyonları getirebilir. Ağzıdaki bakteri yoğunluğunun azaltılması ise bu tip problemlerle karşılaşılma olasılığını düşürecektir. Kedi ve köpeklerin tükürük salgılarının pH değeri, insanlara göre farklıdır. Bu nedenle plak, tartar ve çürük oluşumuna daha yatkındırlar. Ayrıca kedi ve köpeklerin ağzıları, alkali ortamda üreyen bakteriler için çok uygun bir ortamdır. Antiseptik özellikte olan solusyonlar, macunlar ve dişlerin fırçalanması plak oluşumuna engel olacağından daha sonra oluşacak olan tartar ve çürüklerin de önüne geçecektir.

Sürekli yumuşak gıda ile beslenen evcil hayvanlarda plak ve tartar oluşumu daha sık görülmektedir. Kuru mama ile beslenen hayvanlarda ise kuru mamanın dişler üzerindeki sınırlı mekanik temizleme özelliğinden dolayı plak oluşumu daha az görülmektedir. Ayrıca köpekler için mekanik temizleme amacıyla üretilmiş özel ödül mamaları da bulunmaktadır. Kedilerin pek çoğunda Gingivitis dediğimiz diş eti enfeksiyonlarına rastlamaktayız. Hafif olgularda sprey şeklinde uygulanılabilen antiseptik solusyonlar etkili olabilmektedir. Ağırlaşan ve geciken olgular için ise mutlaka bir hekime başvurmalı ve uygun tedaviyi vakit geçirmeden almalısınız.

Pek çok evcil hayvanın ağzı bakımının yapılmasında güçlük çekilmektedir. Bunun sebebi evcil dostunuzun ağzına müdahale edilmesine alışık olmayışıdır. Bu nedenle erken yaşlarda fırçalama ve temizliğe alıştırılan kedi ve köpeklerde ileri yaşlarda bu tip problemlerle savaşmak daha kolay olacaktır. Kedi ve köpeklerde kalıcı dişler 6 aylık yaştayken çıkmış olurlar. Tam da bu dönemde fırçalamaya alıştırılan kedi ve köpeklerin ileriki yaşlarda da ağzılarına müdahale edilmesine izin verebilecekleri unutulmamalıdır.

İlerleyen ağız ve diş problemleri daha büyük sorunlara yol açabileceğinden kedi veya köpeğinizin ağzında göreceğiniz olası bir problemde vakit geçirmeden veteriner hekiminize başvurmanız en doğrusu olacaktır.